Dyk - Krysař

15. dubna 2017 v 19:57 | Naoi |  Maturita
V. Dyk - Krysař


I.část
Zasazení výňatku do kontextu díla:
Téma: Povrchnost, nelidskost, přetvářka, milostné motivy, lidská odlišnost, hamižnost, honba za vlastním prospěchem, kritika měšťáctví
Motiv: Základní lidské hodnoty; příběh krysaře, který přišel město očistit od krys
Časoprostor: Blíže neurčená minulost, hanzovní město Hameln (hanza=svaz německých měst, která provozující dálkový obchod. 12.-17. století), německé město Hammeln a vrch Koupel
Kompoziční výstavba: členění na kapitoly, chronologický postup, retrospektivy (Krysař přemýšlí a vzpomíná) gradace až v samotném závěru, 26 kapitol
Literární druh a žánr: druh - epika, žánr - novela
II.část
Vypravěč/lyrický subjekt: er-forma
Postavy: Krysař - tajemný, osamělý poutník; má jen svou píšťalu, vyhání krysy; stojí sám proti ostatním; nemá jméno; usiluje o Ágnes - smysl života
Ágnes - pohledná, krásná, citlivá, opětuje lásku krysaři; milenka i Kristiána; zoufalá, páchá sebevraždu
Dlouhý Kristián - majetnický; milenec Ágnes; chce si získat Ágnes skrze peníze; neví o krysaři a Ágnes
Sepp Jörgen - mladý muž; urostlý, pohledný rybář, osamocený, zaostalý - zpomalený, hodný
Vyprávěcí způsob:
Veršovaná výstavba: není
III.část
Jazykové prostředky a jejich funkce ve výňatku: Paralelismus, zhuštěné dialogy, dramatická pointa, prvky romantismu, paradoxy
Tropy a figury a jejich funkce ve výňatku: Dílo je oproštěno od zdobných epitet a metafor
Kontext autorovy tvorby:
Literární/obecně kulturní kontext: · Doba první světové války a následného rozpadu Rakousko-Uherska, který sebou přinesl i vznik samostatné Československé republiky (28. 10. 1918)
· Rozvoj průmyslu, migrace do měst, vzrůst nacionalismu, anarchismu, antisemitismu
· Boj o Rukopisy (královédvorský a zelenohorský = padělky)
· Básníci koncem 19. století se distancovali od předchozí poezie, opustili pravidelný verš lumírovců, přinesli nová témata. Literární moderna kladla důraz na individualitu, odmítání mravních i estetických zvyklostí.
· Buřiči navazují na generaci české moderny, autoři uplatňují moderní básnické směry, avšak vyjadřují se srozumitelněji než autoři české moderny, užívají hovorovější, přirozenější jazyk, jejich metafory nejsou tak složité; patří sem tyto směry: realismus, dekadence, impresionismus, symbolismus
· vidí negativa společnosti, ale nepodléhají pesimismu, východisko nalézají ve vitalismu (láska k životu), kolektivismu, v lásce k rodné zemi i k národu, inklinace k bohémství, anarchismu - odsouzeni v "Procesu s Omladinou". Shromažďovali se v Neumannově vile na Olšanech,
· kolem časopisu Nový kult
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama