Franz Kafka - Jeden do tuctu nebo geniální autor?

2. ledna 2017 v 13:37 | Naoi |  Let's talk about...
O autorovi si můžete přečíst tady: http://www.spisovatele.cz/franz-kafka#cv Je lepší, když si to přečtete, pokud o Kafkovi něco sami nevíte, já se zaměřím na jeho styl psaní a díla, život rozebírat nebudu.

PS: Mám to poskládané ze zápisků ze semináře, takže to mám psané "svým studentským stylem", ale nehodlám to přepisovat do dlouhých vět, takhle mi to vyhovuje víc, je to krátké a stručné.
Deal with it
PPS: Není to zamyšlení, resp. pokud se nad autorem sami zamyslíte, splní to svůj účel, já ale o něm polemizovat nebudu, nebo alespoň ne teď a tady.



Třemi nejdůležitějšími osobami v jeho životě byl jeho otec (myšleno spíše negativně, jeho vztah s otcem se odrážel v jeho dílech), Max Brod a Milena Jesenská.

"Nepodléhal předsudku, že musí jít s obecným míněním, ani předsudku, že musí jít stůj co stůj proti němu."
~ Max Brod
-překládal české autory
-štvalo ho, že Kafka má talent, ale nevyužívá ho, mrhá jím (ve skutečnosti mu záviděl → sám chtěl být spisovatelem, ale neměl na psaní talent, nedařilo se mu)

(http://www.zionmag.org/text.php?id=473) dopis M.B.
"Pro něho je život cosi úplně jiného než pro všechny ostatní lidi, především jsou pro něho peníza, burza, devízová centrála, psací stroj úplně mystické věci (a mystické jsou, jen pro nás ostatní ne), jsou to pro něho prapodivné záhady, má k nim úplně jiný vztah než my.
... Ale Frank nedovede žít. Frank nemá schopnost žít. Frank se nikdy neuzdraví. Frank brzo umře.
Je absolutně neschopen lhát, tak jako není schopen se opít. Nemá nejmenší útočiště, nemá přístřeší. Proto je vystaven všemu, před čím jsme my chráněni. Je jako nahý mezi oblečenými..." - M.J.

,, Všechny jeho knihy líčí hrůzy tajemných nedorozumění, nezaviněných vin mezi lidmi. Byl člověkem i umělcem úzkostlivého svědomí, že doslechl i tam, kde druzí, hluší, cítili se bezpečni. " - M.J.

,,Ale já nejsem Atlas, abych na svých bedrech udržel svět. Unesu na nich sotva svrchník." - Franz

Kafka:
-klidný, nenápadný, plachý, moudrý, mlčenlivý
-asketa, přehnaná úzkostlivost, drezůra sebe sama
-předvídavost
-nesnášen nacisty, zakázán komunisty
-3x zasnoubený, vždy zásnuby zrušil, složitý vztah s ženami, raději udržoval kontakt s nimi korespondencí
-trochu hipochondr, nespavost, deprese, TBC
-zajímal se o literaturu faktu (velmi vzdělaný)
-oblíbení autoři: Němcová, Seifert, Goethe, ruští autoři (hlavně Dostojevski → svědomí a proměny v hmyz), Franz Werfel-estetika odporného: nalezení v textu sama sebe, vlastní pasivity
-trojí ghetto:
~němčina (necítil se němcem), z pražských německých autorů měl nejblíže k Čechám
~národnost (nepatřil ani do Německa and Česka)
~Žid (nesplynul ani s německými ani s českými)

Parafráze:
,,Hloubíme babylonskou šachtu..."
→ opak babylonské věže → ne do nebe, ale do pekla
,,Nebem neřesti vstupujeme do pekla ctnosti"
→ Původně Komenský = lidské hodnoty, nikdo neví, co je dobro a co je zlo
,,Kdo hledá, nenajde, ale kdo nehledá, bude nalezen"
→ typické pro jeho díla, marnost
,,Raději živého holuba na střeše, než polomrtvého, křečovitě se bránícího vrabce v hrsti."
,,Klec vyšla hledat ptáka"
→ zajetí

Typické po jeho tvorbu:
Motiv bloudění:
- (i v Proměně - Řehoř se pohybuje po pokoji, neví, kam jít)
- ztracení (žádné jistoty)
- labyrint

4 žánry:
1. Povídky a romány (ve fragmentech)
2. Drobné aforismy
3. Dopisy (otci,...)
4. Deníkové záznamy

-většina jeho děl nedokončených (což je pravděpodobně dobře) → každý má možnost to číst a vyložit si po svém
-časté karikatury a podobenství v textech

-píše jako úředník, bez emocí
-pracuje s relativitou času
-pocit vyděděnosti, beznadějná naděje (btw oxymorón)
-"nesnaží se zapůsobit, o to víc to působí" - naše češtinářka
-mistr paradoxu, mistr grotesky (groteska = s tragickými částmi, objevuje se např. u Poea → Jáma a kyvadlo, Černá kočka)

-beznadějná naděje: na konci příběhu je naděje, která je okamžitě rozdrcena → ještě větší beznaděj

-nikdy s nevyjadřoval k velkým událostem (politika, válka,...)
-z banality dokázal vytvořit drama: Kafka nevrší jednu tragédii za druhou, do banality pouze vloží nepatrný detail → hrůza
-odpůrce psychologie postav → nadčasovost (hlavní postava může být kdokoli z nás)

Téma děl:
Amerika - odličtěná, industriální země plná pseudomožností
Proces - soudní pře vedená abstraktím soudem s abstraktním obviněním
Zámek - pokus neznámého člověka najít neznámý domov, snaha najít někoho, kdo by mu dal právo tam být

Díla → budoucnost: Proces (monstrprocesy,...)
Ve svých dílech se objevují až děsivě přesné situace, které se skutečně staly nebo dějí, pro něj mohly být "možnou budoucností" nebo "pouhými nesmysly", my už spoustu z nich bereme jako "minulost" a začíná se zapomínat, což je (1) škoda, (2) zapomínat minulost k ničemu nevede, ona se díky lidem zase připomene a pokaždé o něco tvrději
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama